Labd_Pals-step

Maar heb je het over Sinterklaas, dan heb je het natuurlijk ook over de vraag der vragen: “Wat voor cadeautjes wil je graag hebben?” Bij mij thuis wordt al wekenlang gezucht en gekreund en af en toe flink ruzie gemaakt. Wie van de twee mag nu in de Grote Sinterklaas catalogussen kijken? En bij wie kun je nu het mooiste speelgoed vinden? Bij de vrolijke olifant uit de gele winkel of die met het blauwe opgeblazen mannetje? Uiteindelijk komt de rust terug tegen de tijd dat de eerste schoenen gezet mogen worden. Want daar moet immers die goed over nagedachte en netjes in elkaar geplakte verlanglijst in. En dan is het grote wachten aangebroken…. Want hoe lang duurt het eigenlijk nog tot pakjesavond?!

Gelukkig staat er dit jaar op beider verlanglijstjes 1 ding niet: een elektrische step. Mijn kinderen zijn nog van die ouderwetse, die onder buiten spelen ook echt spelen verstaan. Dus die voetballen en stoepkrijten wat af. Spelen verstoppetje en willen graag rondjes rijden op straat en de stoep. Maar dan wel op een fiets of echte step, en niet een elektrisch aangestuurde. Ik hoor je denken: maar zo’n step is toch hartstikke leuk? En handig ook: niets zelf steppen, gewoon motortje aan, gashendel indrukken en gaan! Klinkt inderdaad als fantastisch speelgoed en de folders staan er vol mee. Alleen, en daar kom ik weer met mijn werk gerelateerde wijsneuzigheid: ze zijn ook gevaarlijk. En niet alleen omdat ze snel gaan en je (jonge) kind dat misschien niet zo goed kan inschatten. De gevolgen van een ongeluk met een step liggen juridisch ook nogal ingewikkeld. Zo ingewikkeld dat zelfs verzekeraars en de wetgever er nog niet helemaal over uit zijn wat de juridische status van een step precies inhoudt.

Hoe zit het dan precies? De Wegenverkeerswet bepaalt in artikel 1 welke voertuigen motorrijtuig zijn. Kort samengevat betreft het alle voertuigen die worden voortbewogen door een mechanische kracht, met uitzondering van fietsen met een trapondersteuning. Met andere woorden, een elektrische fiets, mits hij niet harder kan dan 25 km per uur, is geen motorrijtuig. Een elektrische step juist wel. Oke, maar maakt dat dan verschil uit in het verkeer? Ja! In artikel 185 van dezelfde Wegenverkeerswet wordt bepaald dat zwakke verkeersdeelnemers bescherming hebben ten opzichte van gemotoriseerde verkeersdeelnemers. Onder zwakke verkeersdeelnemers worden ongemotoriseerde deelnemers verstaan, oftewel fietsers en voetgangers. En dus geen elektrische steppers. Zou je op de (elektrische) fiets of als voetganger worden aangereden, dan geldt de bescherming van dit artikel en wordt minimaal 50% van jouw schade vergoed. Ook wanneer je zelf een verkeersfout hebt gemaakt. Maar word jij of jouw kind op een elektrische step aangereden door een auto dan geldt deze beschermende werking niet. Je zult dan, om je schade succesvol te verhalen, moeten aantonen dat de auto verkeerd zat.

Maar het gaat nog verder. Recent sprak ik een moeder met de volgende vraag. Haar kind was op de step tegen een geparkeerde auto aangereden. Ongelukje, kan gebeuren. De eigenaar van de auto wilde graag zijn schade vergoed zien en moeder nam contact op met haar aansprakelijkheidsverzekering. Die wezen echter op de polisvoorwaarden, waarin expliciet werd vermeld dat schade veroorzaakt met een motorrijtuig uitgesloten is van de dekking. Met andere woorden, de aansprakelijkheidsverzekering keerde niet uit. En moeder moest zelf de schade aan de auto vergoeden.

Er zijn dus nogal wat nadelen en juridische haken en ogen aan het gebruik van een elektrische step. Vol verwachting klopt hun hart. Maar die step? Die gaat nog even aan ons huisje voorbij.

Carla Prins, Letselschadejurist Intake