handsfreeMensen die handsfree bellen tijdens het rijden, hebben vier keer zo veel kans een ongeluk te krijgen als mensen die niet bellen. Dat concludeert de Belgische evenknie van Veilig Verkeer Nederland.

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid onderzocht hoe alert bestuurders zijn tijdens het handsfree bellen. En de resultaten zijn niet mals. Hoewel de chauffeurs geen telefoon aan hun oor houden, hebben ze 44 procent minder aandacht voor verkeersborden. Andere weggebruikers hebben ze 28 procent slechter in de gaten.

De bestuurders die deelnamen aan het onderzoek, kregen slimme brillen aangemeten. Daarmee konden de onderzoekers de oogbewegingen meten. En die ogen keken niet zelden de verkeerde kant op. De bellende chauffeurs keken minder vaak in hun linker zijspiegel, misten regelmatig een afslag en hadden de neiging de middelste baan te kiezen op brede snelwegen.

Niet-handsfree bellen laat in dit soort onderzoeken nog negatievere cijfers zien. Bellende chauffeurs kunnen een gevaar vormen voor andere weggebruikers. Bestuurders die afgeleid zijn kunnen ongelukken veroorzaken met letsel als gevolg. De letselschadespecialisten van Pals Letselschade weten welke rechten slachtoffers van zulke ongelukken hebben en kunnen hen bijstaan.