De ‘Safetobike’ moet het grote aantal fietsongelukken verminderen. Jaarlijks overlijden er zo’n 200 fietsers door een ongeluk in het verkeer. Ongeveer 60.000 fietsers raken dermate gewond dat ze in het ziekenhuis terecht komen. Ongeveer 120.000 mensen raken lichtgewond.

Slimme fietsbel

De Safetobike is een slimme fietsbel. De bel waarschuwt fietsers voor een druk kruispunt of een onoverzichtelijke rotonde op de route. Een app stuurt deze data via bluetooth op je mobiele telefoon aan. Zo hoeven fietsers hun telefoon niet te gebruiken, ook dat is immers gevaarlijk in het verkeer. De bel piept dertig meter voorafgaand aan een gevaarlijk punt.

Kinderen-op-de-fietsTestperiode

De slimme fietsbel wordt momenteel getest door scholieren van het Pierson College en het Rodenborch College in Den Bosch. Na de testperiode wordt bekeken of er nog aanpassingen vereist zijn. De Safetobike is ontwikkeld door softwarebedrijf SAP en verzekeraar Interpolis. De bedenker van de app is Johan Ringeling.

Letselschade door fietsongelukken

Wij hopen dat de slimme fietsbel, als deze wordt gelanceerd, inderdaad helpt het aantal verkeersongelukken waarbij een fietser betrokken is te verminderen. Dit geldt zowel voor de fietser (als zwakkere verkeersdeelnemer en dus beschermd), maar ook voor de betrokken sterkere verkeersdeelnemer.

In de praktijk komt het vaak voor dat een automobilist, motorbestuurder of bromfietser betrokken raakt bij een ongeval door onoplettendheid van een fietser. Een fietser is een zwakkere verkeersdeelnemer. Uw schade komt daarmee in eerste instantie voor uw eigen rekening. Toch is dit niet altijd zo.

Heeft u als bestuurder van een auto, motor, scooter of bromfiets letsel opgelopen door een aanrijding met een voetganger of fietser? U heeft mogelijk toch recht op schadevergoeding, ook al bent u een sterkere verkeersdeelnemer. Neem bij vragen gerust vrijblijvend contact met ons op.

Bron: NOS