Het slachtoffer van de autobrand die op 13 april in Oosthuizen ontstond na een ontploffing, stelt de installateur van de autogasinstallatie aansprakelijk.

De Mercedes bestelbus van Richard Ooijevaar uit Beets brandde uit. Hij verbleef twaalf dagen in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk. Letselschadespecialist Marco Muis zegt te kunnen bewijzen dat sprake was van een mankement aan de lpg-installatie. De installateur, uit Zwaag, zegt dat hij Ooijevaar zes weken voor het ongeval heeft gewezen op een benzinelek.

Zijn verzekeraar wijst alle aansprakelijkheid voor het ontstaan van de schade af.

Strijd om schuld na ontploffing busje

Richard Ooijevaar kijkt samen met redders Menno Jas (l) en Floor Kok in het uitgebrande wrak.
Het slachtoffer van de autobrand die op 13 april in Oosthuizen ontstond na een ontploffing, stelt de installateur van de autogasinstallatie aansprakelijk. De Mercedes bestelbus van Richard Ooijevaar uit Beets brandde uit. Hij verbleef twaalf dagen in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk. Letselschadespecialist Marco Muis zegt te kunnen bewijzen dat sprake was van een mankement aan de lpg-installatie. De installateur, uit Zwaag, zegt dat hij Ooijevaar zes weken voor het ongeval heeft gewezen op een benzinelek. Zijn verzekeraar wijst alle aansprakelijkheid voor het ontstaan van de schade af.

Richard Ooijevaar wilde die donderdagmiddag even naar Amsterdam. Even relaxen. Hij belandde in Amsterdam, maar dan in het AMC, met brandwonden. Een ontploffing met steekvlam in zijn Mercedes bus was hem bijna fataal geworden. Ooijevaar wil de installateur van de gastank aansprakelijk stellen.

Donderdag 13 april tankte de 47-jarige inwoner van Beets gas bij Oosthuizen. Ga maar lekker, had echtgenote Leonie gezegd. Zij bleef thuis, met hun dochters Demi Lee van 4,5 maand en Lorena van bijna 3. Even na enen draaide Ooijevaar de N247 op, richting Edam-Volendam. Maar enkele honderden meters verder was er een explosie, een steekvlam van achteren. ,,Ik schrok me rot. Gelukkig reed ik 30. Op de snelweg, met 130, had ik het niet overleefd.”

Hij had de tegenwoordigheid van geest om uit te stappen en zich in een slootje te laten zakken, waar hij water over zijn hoofd gooide om te koelen.

Floor Kok en Menno Jas uit Hoorn, die achter de Mercedes-bus reden toen de explosie plaatsvond, kwamen hem te hulp. Jas: ,,We zagen die bus in een fractie van een seconde een half keer zo groot worden. Alle ruiten spongen er in één keer uit, het glas vloog in het rond, het was net een film.”

Kok aarzelde geen moment. Ze ging naast Ooijevaar in de sloot staan en hield zijn hoofd nat, in afwachting van de ambulance. Jas: ,,Hij bleef herhalen dat hij zo blij was dat de kinderen niet mee waren.”

Menno Jas probeerde met een poederblussertje uit een auto de brand te blussen. Toen viel hem op dat er linksachter een ‘spuitvlam’ was, die zich niet liet blussen. ,,Ik dacht, shit, dat is gas! Ik heb ze uit de sloot gehaald en twintig meter verder er weer in laten stappen. Ook auto’s gingen achteruit. Toen ontplofte de Mercedes, er kwam een paddestoel van vuur uit.”

 

Artikel afbeelding

De brandweer arriveerde, twee ambulances, en ook een traumaheli. Ooijevaar werd na een nacht in het AMC overgebracht naar het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk. Daar bleek dat de schade dankzij de snelle koeling beperkt is gebleven tot eerste- en tweedegraads brandwonden, plus één plek op een hand met een derdegraads brandwond. Het katoenen jasje dat hij aan had, heeft zijn armen beschermd: ,,Ik had eerst een plastic bodywarmer aangetrokken, maar die wilde Leonie wassen.”

Ooijevaar schakelde een letselschadekantoor in. Die ontploffing moet volgens hem wel veroorzaakt zijn door een mankement aan de gasinstallatie. Die zat er al in toen hij de zeventien jaar oude auto in november kocht, maar hij was niet aangesloten. Ooijevaar heeft hem bij een bedrijf in Zwaag werkend laten maken. Sindsdien rook vooral Leonie een ’vieze gaslucht’ na het tanken.

Half januari schakelde het systeem niet meer van benzine naar gas. Na zes weken op benzine te hebben gereden gingen ze 1 maart terug naar het bedrijf in Zwaag. Daar werd het euvel gerepareerd, maar ook daarna roken ze soms die gaslucht. Richard schat dat ze nog zo’n 1000 kilometer hebben gereden.

Marco Muis van letselschadekantoor Pals wil dat een onafhankelijk expert het wrak technisch onderzoekt. De verzekeraar van de tegenpartij wilde volgens hem eerst een eigen medewerker sturen, maar hij wil deze niet bij de auto toelaten. ,,Ik wil aantonen dat het een gaslek was. Als het installatiebedrijf in gebreke is gebleven, kan zowel het slachtoffer als de ziektekostenverzekeraar een claim indienen.’’

Richard: ,,Het gaat mij niet eens om het geld, maar ik wil dat dit niet nog eens gebeurt. Dat anderen met zoiets rondrijden. Ik heb ook van de installateur geen enkel bericht gehad. Als hij mij nou had gebeld met de vraag: hoe kunnen we het oplossen? Een fout is menselijk’’.

Muis sprak de installateur. ,,Die zei meteen dat het een lek in de benzineleiding is geweest, en dat hij dit nog had gezegd. Maar ik ga er van uit dat de gasinstallatie niet veilig is afgeleverd.’’

Verzekeraar Interpolis wijst alle aansprakelijkheid af. Muis: ,,Alleen op basis van de verklaring van de installateur! Dat is niet redelijk ten opzichte van het slachtoffer. Ik zal bewijzen dat wel sprake was van een mankement aan de lpg-installatie.’’

’Géén gaslek!’

In Zwaag stelt de directeur van het installatiebedrijf dat hij op 1 maart, toen de auto van Ooijevaar voor reparatie terug in de garage was, heeft gewaarschuwd dat er een benzinelek bij de motor was.

„Maar dat mocht ik niet repareren, vanwege de kosten. Die schatte ik op 700 euro ex btw. Je moet nogal wat weghalen om er bij te kunnen.”

„Dit is geen gaslek geweest, dat weet ik zeker. Deze auto had een ringtank onder de auto, achterin. Als daar een lek zou zijn, waait het gewoon weg. Benzinedamp kan in de auto belanden en is explosief.”

De ’spuitvlam’ die getuigen hebben gezien, kan uit het overdrukventiel zijn gekomen, denkt hij. „Via dat ventiel kan de tank afblazen, als de druk door warmte te hoog is geworden, maar dat stopt al snel.”

Hij wijst er op dat de auto zeventien jaar oud was. „De gastank was ingebouwd in Duitsland. Ik heb in december alleen de computer en bedrading vernieuwd, plus de gasinjector op de motor. De verdamper en leidingen heb ik niet vernieuwd. Ik ben niet verantwoordelijk voor de auto. Dat hij niet overschakelde op gas werd veroorzaakt door een kapotte temperatuursensor. Die heb ik op 1 maart vervangen.”

De installateur laat het verder aan zijn verzekering over. Hij merkt nog wel op dat mensen die een verdachte geur ruiken in hun auto niet zouden moeten doorrijden. „Dat is eigen verantwoording.”

Bron: Noordhollands Dagblad.